Onder TED talk kwam ik bijgaande lezing tegen, van de filosofe Onora O’Neill. Haar lezing sluit erg mooi aan bij het ChangeVision outsourcing onderzoek van dit jaar, naar de kwaliteit van de outsourcing relatie, waarin vertrouwen zo’n belangrijke rol speelt.

Zij laat duidelijk zien dat vertrouwen iets is dat een ander je geeft, en dat het niet zo zinvol is om tegen een ander te zeggen “vertrouw mij”. Veel belangrijker is het om aan je eigen betrouwbaarheid te werken, dan komt dat vertrouwen vanzelf. Voor betrouwbaarheid geeft zij een zeer elegante definitie; wij vertrouwen anderen wanneer volgende vragen positief beantwoord worden:

  • Zijn ze bekwaam?
  • Kun je op ze rekenen?
  • Zijn ze eerlijk?

Deze 3 punten zien we in vergelijkbare vorm terug in allerlei relatie modellen, bijvoorbeeld het IPR model (inhoud, proces / procedure en relatie / emotie). En als dit model wat verder wordt uitgewerkt, dan passen ook de 9 kritische succesfactoren van vertrouwen zoals die onder andere door het ministerie van financiën gehanteerd worden mooi binnen deze 3 simpele categorieën. Zie afbeelding onderaan dit artikel.

Karel van de Burgt heeft o.a. voor het ministerie een vragenlijst ontwikkeld, de vertrouwensscan, waarmee vrij snel de kwaliteit van de relatie, of de vertrouwensaspecten van een organisatiecultuur in kaart kunnen worden gebracht, langs deze 9 succesfactoren.

En uiteindelijk blijkt dan, dat iets ontastbaars als “vertrouwen” toch redelijk goed in cijfertjes te vangen is. Notoire uitzondering blijft helaas die laatste succesfactor, “het goede gevoel”…

Meetbaar vertrouwen en betrouwbaarheid.

Meetbaar vertrouwen en betrouwbaarheid.